Tässä merkissä pääset tutustumaan tieteellisen tiedon ominaispiirteisiin. Merkki sisältää yhden tehtävän, jolla osoitat osaamistasi.
Osaamistavoitteet
- Osaat erottaa tieteellisen tiedon muista tiedon lajeista
- Osaat rakentaa tieteellisen tiedon piirteitä omaan opetukseesi
Osoita osaamista
- Tehtävä 1: Jatka lauseita:
Tieteellinen tieto on…
Tieteellinen tieto näkyy…
Tieteellinen tieto ei ole…
Tieteellinen tieto omalla alallani on…
Tieteellistä tietoa opitaan parhaiten…
Näillä keinoilla opetan opiskelijani ymmärtämään tieteellistä tietoa… Mieti vähintään kolme keinoa ja perustele valintasi.
- Käytä vähintään kahta alla olevaa lähdettä ja merkitse lähteet tekstiin (myös sivunumerot) ja lähdeluetteloon. Tarkempia ohjeita lähteiden merkitsemiseen löydät täältä.
- Tallenna tehtävä verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi.
Hanki osaamista
- Unipeda Support: Theory of Scientific Thinking for Higher Education
Videossa kerrotaan mistä viidestä osasta tieteellinen tieto koostuu. - Kaartinen-Koutaniemi, M. Mistä on tieteellinen ajattelu tehty (artikkeli löytyy kirjastosta HAKA-kirjautumisen kautta)
Artikkeli esittelee tutkimustuloksia tieteellisen ajattelun kehittymisen ja tieteen tekemisen taitojen oppimisen yhteydestä opetukseen ja pedagogisiin ratkaisuihin. - Karjalainen, A. Millaista tiedettä opetan?
Artikkelissa pohditaan mitä on tieteellinen tieto sekä millaista on opetus ja oppiminen luonnon- ja ihmistieteissä. - Himanka, J. Yliopistot ja antiikin perinne
Kuinka opettaja auttaa opiskelijaa oivaltamaan itse? Ohjausnäytteitä antiikin ajoilta ja pohdintaa oppimisen malleista ja korkeimmasta oppimisesta. - Karjalainen, A. Suoritusyliopistosta oppimisyliopistoon (luku: Tarvitaan ylintä oppimista, sivut 29-31)
Artikkeli haastaa ajattelemaan ja keskustelemaan oppimisen tasosta ja merkityksestä korkeakouluissa. Teksteissä käsitellään oppimisen laatua, opetuksen suunnittelua ja kehittämistä sekä tiedeyhteisöä ja ylintä oppimista.
Kiinnostavaa lisämateriaalia:
- UNIPS: Tee testi What is your approach to scientific thinking as a teacher?
- Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistus 2020-2025
- Murtonen, M. University students’ understanding of the concepts empirical, theoretical, qualitative and quantitative research (artikkeli löytyy kirjastosta HAKA-kirjautumisen kautta)
- Oulu ProLearn: Tieteen oppiminen korkeakouluopetuksen kehittämisen lähtökohtana
Videossa keskustellaan tieteen ja tieteellisen tiedon tunnuspiirteistä, jolla opiskelijan opinnot korkeakoulussa olisi hyvä aloittaa. Tieteellisen tiedon luonteen ja merkityksen tulisi heti avautua opiskelijalle. Tästä seuraa erityisiä vaatimuksia sekä opettajalle että opiskelijalle kuten myös korkeakouluopetuksen kehittäjille.
Oamkilainen: |
Hae merkkiä tästä |
Oulun yliopistolainen: |
Hae merkkiä tästä |
Resurssin ylläpitäjä(t):
Sivu päivitetty 09.05.2023 10:16