Julkaisupäivä: 10.8.2022
ProLearn Podcast käsittelee tällä kertaa koulutusvientiä. Asiantuntijavieraana on rehtori Minna Kinnunen (Jämsän kaupunki). Juontajana toimii lehtori Kimmo Kuortti Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.
YouTube: https://youtu.be/6a9DjYymAbw
Spotify: https://open.spotify.com/episode/4R1pbLEYlGRzkfxFbVpDTp?si=bb57e51536f644dd
Anchor: https://anchor.fm/ouluprolearn/episodes/ProLearn-Podcast-Koulutusvienti-e1mavbn
ProLearn Podcast: Koulutusvienti
(alkumusiikki)
Kimmo Kuortti:
Tervetuloa kuuntelemaan ProLearn Podcastia. Käsittelemme tällä kertaa koulutusvientiä. Minä olen Kimmo Kuortti ja työskentelen Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa lehtorina. Vieraana tässä koulutusviennin podcastissa meillä on rehtori Minna Kinnunen.
Minna Kinnunen:
Hei vaan kaikille.
(välimusiikki)
Kimmo Kuortti:
Aivan tähän alkuun. Kertoisitko Minna, että kuka sinä oikeastaan olet ja mistä tulet?
Minna Kinnunen:
Olen perusopetuksen rehtori. Tulen Keski-Suomesta, Jämsästä.
Kimmo Kuortti:
Mitä tuohon tehtävään Jämsässä sinulla kuuluu?
Minna Kinnunen:
Rehtorin homman lisäksi teen myös sivistystoimen kansainvälisiä tehtäviä. Lähinnä se tarkoittaa Jämsän kaupungin osalta koulutusmatkailua. Sen lisäksi olen myös iltapäivätoiminnan koordinaattorina.
Kimmo Kuortti:
Tuossahan onkin jo melkoinen määrä tehtäviä. Kerro, miten päädyit koulutus kautta opetusalalle. Toisaalta kun viittasit koulutusmatkailun tehtäviin, niin kuinka ne tulivat osaksi sinun työtäsi?
Minna Kinnunen:
Olen toiminut luokanopettajana noin viitisentoista vuotta ja päivittääkseni omaa ammattitaitoa olin 2 vuotta EduCluster Finlandin koulutusvientityössä Arabiemiraateissa. Palattuani sieltä toimin vuoden valmistavan opetuksen opettajana ja tavallaan vähän puolivahingossa siirryin sitten määräaikaisesti perusopetuksen rehtorin tehtäviin yhtenäiskoululle. Sittemmin sain sieltä vakinaisen rehtorin työn ja kuinka ollakaan sitten tämä koulutusmatkailu eli tällainen akateeminen turismi tuli meidän Jämsän kaupunkiin paikallisen matkatoimiston kautta. Lähdimme sitä sitten työstämään. Ensin vuoden verran selviteltiin kaikkia lakiin liittyviä asioita, että miten pystymme toteuttamaan erilaisia palveluita ja vierailuita. 2019 syksyllä meillä oli 3 ryhmää vierailulla eli ihan oppilaita, jotka olivat meidän yleisopetuksen luokissa opiskelemassa.
Kimmo Kuortti:
Aivan, kiitos Minna. Tuossa tulikin aika monta erittäin mielenkiintoista koulutusvientiin liittyvää aspektia. Esimerkiksi juuri tuo koulutusmatkailu, joka teillä ja sinulla siellä Jämsässä on fokuksessa.
(välimusiikki)
Kimmo Kuortti:
Podcastin aiheena on tällä kertaa koulutusvienti. Minna, olit viime lukuvuoden opiskelemassa koulutusvientiä täällä Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Sanoit tuossa aikaisemmin, että olet koulutusviennin tekijä itse asiassa jo ennen tätä koulutusta. Kertoisitko siitä, mikä sai sinut mukaan tähän koulutukseen?
Minna Kinnunen:
Koulutusvienti eräällä tavalla liittyy siihen, että päästään vaikuttamaan ympäröivään maailmaan ja tavallaan tavoitteena on tämmöinen monikulttuurinen yhteisöllisyys. Tämä on maailmaa syleilevä vastaus, mutta käytännönläheisempi vastaus on se, että meidän koulutusmatkailun pilottikokeilu pysähtyi koronapandemia vuonna 2020 ja on ollut pysähdyksissä siitä lähtien. Nyt meillä on tarkoituksena päivittää sitä ja saada uudenlaisia kuvioita siihen mukaan. Ehkä vuonna 2023 sitten pääsisimme jatkamaan sitä eteenpäin. Eli tämä oli se tarkoitus, miksi hakeuduin koulutukseen, jotta näkisin tämmöisiä viime hetken trendejä täältä koulutusviennin puolelta.
Kimmo Kuortti:
Aivan. Löytyikö niitä trendejä ja jos löytyi, niin mitä ne mahtaisivat olla?
Minna Kinnunen:
Hyvä kysymys. No itse asiassa itselleni oli ehkä suuri helpotus se, että huomasin, että paljon olimme tehneet asioita oikein ja oltiin oikeaan suuntaan menossa. Löytyi ehkä teoriapohja koko koulutusmatkailutoiminnalle ja semmoinen oikea suunta. Pystymme jatkamaan tuotteistamalla meidän jo olemassa olevia tuotteita ja kehittämään niitä eteenpäin. Tämänhetkiset tuotteet ovat olleet opetuspalvelut sekä kouluvierailut.
Kimmo Kuortti:
Oliko (opiskelu)porukassa muita toimijoita, jotka toimivat samansuuntaisten tuotteiden kanssa kuin te Jämsässä?
Minna Kinnunen:
Kyllä. Nämä kouluvierailut ovat aika yleinen asia. Aikuisväestölle suunnatuissa vierailuissa saattaa olla rehtoreita, opettajia, muita koulutusalan asiantuntijoita tai yleensä suomalaisesta koulujärjestelmästä kiinnostuneita ihmisiä. Jonkin verran on ollut koululaisryhmiä vierailemassa Suomessa. Tämäkin on varmaan aika yleinen koulutusmatkailuajatus. Meidän Jämsän mallin ero näihin muihin on se, että yksityishenkilöllä, lapsella tai nuorella on mahdollisuus päästä kokeilemaan ihan tavallista suomalaista koulujärjestelmää opiskelemalla yleisopetuksen opetusryhmässä muiden suomalaisten oppilaiden kanssa.
Kimmo Kuortti:
Eli tuossa on se mielenkiintoinen, ehkä hieman erottava tulokulma, joka teillä Jämsässä on.
Minna Kinnunen:
Kyllä.
Kimmo Kuortti:
Tuli kysymys mieleen, kun puhuimme koulutusviennin erikoistumiskoulutuksesta, jossa olit mukana. Tuliko koulutuksessa ajatuksia siitä, mitä muuta teidän tuotteeseenne voisi sisältyä tai muita tuoteideoita, joita Jämsässä tulevaisuudessa pitkällä tähtäimellä voisitte kokeilla?
Minna Kinnunen:
Kyllä. Kestävä kehitys ja yrittäjyyskasvatus tuntuvat olevan ajan hermolla tällä hetkellä. Jäin pohtimaan, miten niitä pystyttäisiin sisällyttämään (meidän tuotteeseen), koska ne ovat globaali asia, joka kiinnostaa myös Suomen ulkopuolella. Toinen seikka, mitä jäin miettimään, oli että aina pitäisi ajatella vähän isommin. Kuinka paljon meillä olisi mahdollisuus lisätä kapasiteettia ottaa vastaan oppilaita sekä aikuisvieraita. Toisaalta tämänhetkiset ryhmät ovat tulleet Kiinasta, mutta mitä muita mahdollisia kohdemaita voisi olla, joista turisteja voisi tulla. Monenmoisia ajatuksia lähti tästä kyllä liikkeelle, mutta ne ovat vielä kovin keskeneräisiä.
Kimmo Kuortti:
Erittäin mielenkiintoista kuulla. Näinhän se koulutuksessa monesti juuri menee, että siellä syntyy uusia ajatuksia, uusia aihioita ja se varmasti on myös yksi koulutuksen tavoite. Puhuit uusista ajatuksista ja erilaisista suunnista. Nyt kun erikoistumiskoulutus on takanapäin ja sieltä nousi monia mielenkiintoisia asioita, niin pystyisitkö identifioimaan yhden, kaksi tai kuinka monta vaan asiaa, joista koulutuksen jälkeen kokisit olevan hyötyä lisäkoulutusmielessä? Mistä asioista olisi mukava päästä keskustelemaan tai oppimaan seuraavaksi liittyen koulutusvientiin?
Minna Kinnunen:
Ehkä koen, että oma heikkouteni oli markkinointi ja sopimusten neuvottelut ja tämän tyyppiset. Ehkä se on tavoiteasia, mitä haluaisin oppia lisää. Saimme jonkin verran kokemusta ja maistiaisia tästä neuvottelusta tämmöisellä niin sanotulla draamaharjoituksella, mikä mielestäni oli erittäin hyvä. Ehkä sen tyyppisiä harjoitteita kaipaisin lisää, että ei tarvitsisi olla ihan siellä tulen keskellä heti tekemässä näitä neuvotteluja, mutta jonkun ehkä toisen kokeneen ihmisen parina.
Kimmo Kuortti:
Erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä pointti. Tuo myyntityö ja myyminen on varmasti sellainen asia, joka monille meistä, jotka toimimme pääasiassa julkisella sektorilla on sellainen tärkeä ja hyvä kehittämisalue. Viittasit tuossa aikaisemmin sinun perustavaa laatua oleviin motivaatioihin, joita sinulla on koulutusvientiin. Puhut monikulttuurisesta yhteistyöstä. Ovatko ne juuri niitä asioita, jotka sinulle tekevät koulutusviennistä kiinnostavan?
Minna Kinnunen:
Kyllä olet ihan oikeassa, että ehkä monikulttuurinen yhteistyö on se juttu. Kulttuureja on monia ja heillä on omia tapoja ja ajatusmaailmoja ja niin edelleen. Se on oikeastaan aika kiehtovaa tutustua uusiin ihmisiin, heidän tapoihinsa toimia ja nähdä asioita heidän näkökulmastaan. Ei ainoastaan viedä tätä meidän omaa toimintatapaa. Tämähän ei ole ainoa oikea tapa vaan se, että miten me pystymme löytämään hyvähenkisen dialogin viedä asioita eteenpäin.
Kimmo Kuortti:
Yksi asia, jonka tuossa aikaisemmin mainitsit, oli globaali koronaepidemia ja kuinka se pysäytti vierailut, joita te Jämsässä olette toteuttaneet ja nyt jatkatte. Näkyykö tällä hetkellä, että tämän tyyppinen koulutusvienti, koulutusmatkailuun liittyvä toiminta olisi palaamassa vanhoille urille vai onko tapahtunut jotain muutosta tuon suhteen?
Minna Kinnunen:
Aika vaikeaa on tässä kohtaa nähdä, että voisiko se toteutua ihan samanlaisena kuin se on tähän asti ollut. Ja vaikeaa on tietysti ennustaa, mitkä ovat tulevaisuuden turistinäkymät Suomessa. Kyllä meillä on toiveikas ajatus siitä, että vuonna 2023 tämä lähtisi uudestaan liikkeelle. Tämä globaali tilanne on, myös muista syistä kuin pandemiasyistä, vähän voisiko sanoa, mielenkiintoinen, mikä vaikuttaa tämmöisiin arvoasioihin.
(välimusiikki)
Kimmo Kuortti:
Meillä on Minna vuorossa seuraavaksi niin sanottu jäähdyttelysegmentti eli viikon väitteet. Nopea kannanotto ja perustelu. Kun kuuntelin sinua, niin muotoilin kolme viikon väitettä, joihin pyydän sinua ottamaan nopean kannanoton ja antamaan pienet perustelut. Sopiiko näin?
Minna Kinnunen:
Kyllä sopii.
Kimmo Kuortti:
Hienoa. Ensimmäinen väite kuuluu seuraavasti: Globaali tilanne korostaa eettisiä valintoja koulutusviennissä.
Minna Kinnunen:
Kyllä vain. Juuri niin kuin äsken tuossa sanoin, tämänhetkinen globaali tilanne on sellainen, joka kyseenalaistaa meidän valintoja, kenen kanssa tehdä yhteistyötä ja kenen kanssa ei. Ehkä juuri tässä kohtaa on erittäin tärkeätä tehdä yhteistyötä eri maiden kanssa ja tavallaan sitä kautta päästä vaikuttamaan, jotta pääsisimme loppujen lopuksi positiiviseen monikulttuuriseen yhteisölliseen toimintaan ja hyvään dialogiin eri maiden kanssa.
Kimmo Kuortti:
Aivan. Toisena väitteenä minulla on seuraava: Koulutusvienti etsii tällä hetkellä uusia muotoja.
Minna Kinnunen:
Kyllä. Juuri edellä mainitusta syistä se ei välttämättä toteudu ihan sellaisena kuin se on tähän asti ollut. Tämmöisiä myöskin virtuaalikouluja on varmaan eri yrityksillä ollut. Näkisin, että suomalainen koulujärjestelmä on kuitenkin yhä vahva ja tavallaan sitä voidaan viedä sen vuoksi, että se resurssi, minkä Suomi laittaa omaan koulutukseen ja se tuntimäärä, mitä oppilaat ovat loppujen lopuksi koulussa, tuottaa hyvää hedelmää. Näiden keskinäinen suhde on aika hyvä ja suomalaisen erityisopetuksen kautta me saadaan nostettua oppilaiden osaamistasoa aika paljon ja lisättynä kouluruokailut ja kaikki tämmöiset. Sellainen yleinen hyvinvointi on minusta kuitenkin vielä se vahva tekijä, jota meidän kannattaa viedä myöskin muualle.
Kimmo Kuortti:
Tartunkin tuohon, mitä sanoit aivan viimeksi ja siksi laitankin viimeiseksi viikon väitteeksi seuraavan väitteen: Suomalaisen koulutuksen ydin on hyvinvoinnin rakentaminen ja se on paras vientituotteemme.
Minna Kinnunen:
Kyllä, mutta sellaisenaan suomalainen koulutusjärjestelmä tai suomalainen yhteiskunta ei varmaan ihan suoraan istu muihin kulttuureihin, mutta soveltuvin osin. Minusta on erittäin tärkeätä, että me pystymme siirtämään näitä hyviä käytänteitä ja asioita niihin kulttuureihin, joissa se on ehkä koettu vielä epäkohtana tai haasteena hyvinvoinnille.
(välimusiikki)
Kimmo Kuortti:
Kiitokset Minna erittäin mielenkiintoisesta keskustelusta.
Minna Kinnunen:
Kiitos.
Kimmo Kuortti:
Vaikuttaa tosiaankin siltä, että suomalainen koulutusvienti on erittäin mielenkiintoisessa tilanteessa ja ehkä suomalainen koulutus on relevantimpaa kuin koskaan aikaisemmin, jos näin uskallan muotoilla. Kiitos teille kuulijoille mielenkiinnosta ja toivomme, että tulette myös jatkossa Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun ProLearn Podcastin pariin. Seuraathan meitä myös Facebookissa @oamk.amok ja Instagramissa @oamk_opekorkea. ProLearn Podcast on Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun tuottama podcast.
(loppumusiikki)
Lisätietoja
OPH on rahoittanut koulutusviennin erikoistumiskoulutusta.
Asiantuntijavieras: Minna Kinnunen
Juontaja: Kimmo Kuortti
Käsikirjoittajat: Minna Kinnunen, Kimmo Kuortti
Ohjaus, äänitys, leikkaus ja miksaus: Tommi Karjalainen
Musiikki: Juha Pousi
Tuottajat: Minna Kinnunen, Kimmo Kuortti, Tommi Karjalainen
Tuotanto: STUDIO AMOK; Ammatillinen opettajakorkeakoulu, OAMK
Tuotantovuosi: 2022
Podcastin lisenssi: Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International, CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Koulutusviennin erikoistumiskoulutus: https://oamk.fi/fi/koulutus/erikoistumiskoulutukset/koulutusviennin-erikoistumiskoulutus
https://www.oamk.fi/fi/koulutus/ammatillinen-opettajakorkeakoulu/
https://www.facebook.com/oamk.amok
https://www.instagram.com/oamk_opekorkea/
https://www.youtube.com/OuluProLearn
Resurssin ylläpitäjä(t):