Tässä merkissä pääset tutustumaan korkeakouluoppimisen arvioinnin ominaispiirteisiin. Merkki sisältää kaksi tehtävää, joilla osoitat osaamistasi.
Osaamistavoitteet
- Osaat tiivistää arvioinnin merkityksen osana opetustyötä
- Osaat soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä
- Osaat tehdä arviointimatriisin
Osoita osaamista
- Tehtävä 1: Sopiva arviointimenetelmä
Valitse omalle kurssillesi sopiva arviointimenetelmä, tiivistä sen toimintaidea ja perustele sen käyttö. Tallenna tehtävä verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi. - Tehtävä 2: Arviointimatriisi
Tee omalle opintojaksollesi arviointimatriisi ja perustele ratkaisusi. - Käytä vähintään kahta alla olevaa lähdettä ja merkitse lähteet tekstiin (myös sivunumerot) ja lähdeluetteloon. Tarkempia ohjeita lähteiden merkitsemiseen löydät täältä.
- Tallenna tehtävät verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi.
Hanki osaamista
- Arviointi ohjaa oppimista
Piirrosvideo kuvaa kuinka opiskelijat suuntaavat opiskeluaan arvioinnin mukaan - Arviointimenetelmiä:
- Tentti arviointimenetelmänä
Videossa esitellään tenttiä, joka on opiskelijoille rakennettu ongelmaratkaisutilanne. - Oppimispäiväkirja
Videossa esitellään, mikä on oppimispäiväkirja ja miten se tukee oppimista - Osce-tentti
Videossa demonstroidaan Osce-tenttiä arviointimenetelmänä - Aineistotentti
Videossa keskustellaan aineistotentistä ja esimerkiksi sen eduista verrattuna perinteiseen luentotenttiin tai kirjatenttiin. - Ryhmätentti
Videossa tuodaan esille ryhmätentin ominaisuudet ja tehokkuus - Tutkimusprojekti
Video kuvaa tutkimusprojektia arviointimenetelmänä
- Tentti arviointimenetelmänä
- Tee näin arviointimatriisi
Ohjeet arviointimatriisin tekemiseen - Virtanen, V., Postareff, L. & Heilikari, T. Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista?
Artikkeli kertoo, miten oppimisen arviointia tulisi kehittää, jotta opiskelijan oppimisen valmiuksiin vastattaisiin paremmin. - UNIPS: Assessment of compentence-based learning
Luku 3 When to assess learning
When should learning be assessed in formative assessment and diagnostic assessment?
Luku 4 Assessment methods
Assessment methods often direct the process of learning
Luku 5 Assessment criteria
Teacher’s should define the assessment criteria clearly. The assessment focuses on certain things which students’ should be aware of.
Oamkilainen: |
Hae merkkiä tästä |
Oulun yliopistolainen: |
Hae merkkiä tästä |
Resurssin ylläpitäjä(t):
Sivu päivitetty 09.05.2023 10:15