Opiskelija-arvioinnilla vaikutetaan merkittävästi opiskelijan oppimiseen. Opiskelija suuntaa huomiotaan erityisesti niihin asioihin, joita arvioidaan. Opiskelija-arvioinnin keskeinen tehtävä on tukea opiskelijan osaamisen kehittymistä koko opintojen ajan. Arviointi perustuu selkeisiin kriteereihin ja on aina linjassa pedagogisten ratkaisujen kanssa. Opiskelijaa ohjataan palautteen avulla itsearviointiin – oman osaamisen reflektointiin.
Lähteitä
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu. 2018. Osaamisen opettaja. ePooki, OAMKin julkaisuja 56.
- Atjonen, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Joensuu: Kirjokansi.
- Lindblom-Ylänne, S., Nevgi, A., Hailkari, T. & Wager, M. 2009. Oppimisen arvioinnin teoriaa ja käytäntöä. Teoksessa S. Lindblom-Ylänne & A. Nevgi (toim.). Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOY, s. 156-191.
- Ohjaan.fi. 2021. ”Arvioinnin työkalupakki oppilaitoksille.” Viitattu 1.5.2024
- OPH. 2023. Ammatillisten tutkinnon osien arviointikriteeristö. Viitattu 1.5.2024
- OPH. 2022. Osaamisen osoittaminen ja arviointi. Viitattu 1.5.2024
- OPH. 2019. Osaamisen arviointiopas opiskelijalle. Viitattu 1.5.2024.
- OPH. 2019. Osaamisen arviointiopas opettajille. Viitattu 1.5.2024
- Virkkula, E. 2019. Arviointia, arvostelua vai arvausta osa I: miten toteutetaan opiskelija-arvioinnin kokonaisuus? OAMK, ePooki asiantuntijablogi. Viitattu 1.5.2024
- Virkkula, E. 2019. Arviointia, arvostelua vai arvausta osa II: millainen on hyvä osaamistavoite ja arviointikriteeri? OAMK, ePooki asiantuntijablogi. Viitattu 1.5.2024
- Virkkula, E. 2019. Arviointia, arvostelua vai arvausta osa III: millainen opiskelija-arviointi edistää oppimista? OAMK, ePooki asiantuntijablogi. Viitattu 1.5.2024
- Virtanen, A., Mäkinen, T., Klemola, U., Lauritsalo, K. ja Tynjälä, P. 2020. Arviointi ja palaute oppimista tukemassa. Teoksessa: Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma (Toim.) Ilmiömäistä!: ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista. Jyväskylä: Jyväskylänyliopisto. Viitattu 1.5.2024
- Virtanen, V., Postareff, L., & Hailikari, T. 2015. ”Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista?” Yliopistopedagogiikka 1/2015. Viitattu 1.5.2024
Opetusvideot
- Virkkula, E. 2015. Opiskelijan arviointi. OAMK/Amok.
- Osaamisen tunnustamisen askeleita – The Steps of Competence Based Learning
- Osaamisen osoittaminen opettajan työssä – DemonstratingCompetence In Teacher’sWork
- Videokanava Prof. Atjonen puhuu arvioinnista.
Podcastit
Resurssin ylläpitäjä(t): Esa Virkkula
Sivu päivitetty 13.05.2024 11:48