Ammatillisen opettajan tulee toimia kaikissa tilanteissa poikkeuksetta hyvää ammattietiikkaa noudattaen. Arvo-osaamisen opiskelussa perehdytään opettajan työn eettisiin periaatteisiin ja työtä ohjaaviin arvopäämääriin sekä kestävän kehityksen huomioimiseen opettajan työssä. Opettajan arvo-osaamiseen sisältyy myös ihmisoikeuksien, tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toiminnan sekä osallisuuden edistäminen koulutuksessa.
Lähteitä
- Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
- Jauhola, L. & Kortelainen, J. 2018. Osallisena opinnoissa. Tutkimus oppijoiden osallisuuden vahvistamisesta ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus. Viitattu 19.5.2022. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/osallisena-opinnoissa-tutkimus-oppijoiden-osallisuuden
- Jääskeläinen, L., Hautakorpi, J., Onwen-Huma, H., Niittymäki, H., Pirttijärvi, A., Lempinen, M. & Kajander, V. 2016. Tasa-arvotyö on taitolaji. Opas sukupuolten tasa-arvon edistämiseen perusopetuksessa. 2. muutettu painos. Oppaat ja käsikirjat 2015:5. Helsinki: Opetushallitus. Viitattu 19.5.2022. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji_0.pdf
- Kiilakoski, T., Gretschel, A. ja Nivala, E. 2012. Osallisuus, kansalaisuus, hyvinvointi. Teoksessa A. Gretchel & T. Kiilakoski (toim.) Demokratiaoppitunti. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 118., 9-33.
- Koulu vailla vertaa! Opas yhdenvertaisuussuunnitteluun. 2016. Rauhankasvatusinstituutti RKI ry. Opas on julkaistu osana Rauhankasvatusinstituutin Yhdenvertaisuuden osaajaksi -täydennyskoulutushanketta. Opas on tuotettu Opetushallituksen tuella. Viitattu 19.5.2022. https://maailmankoulu.fi/wp-content/uploads/2018/02/yhdenvertaisuus_opas_web.pdf
- Männistö, P., Rautiainen, M. & Vanhanen-Nuutinen, L. (toim.) 2017. Hyvän lähteillä – Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus opetustyössä. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos. Viitattu 19.5.2022. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/55851/9789513971113.pdf
- Nivala, E. 2008. Syrjäytymisestä osallisuuteen. Teoksessa Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, Vuosikirja 2008. Kuopio: Suomen sosiaalipedagoginen seura ry., 5-12.
- Opetushallitus. Ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus. Viitattu 19.5.2022. https://beta.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/ihmisoikeus-ja-demokratiakasvatus
- Opetustyön eettiset periaatteet. OAJ. Viitattu 19.5.2022. https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/
- Renko, E., Larja, L., Liebkind, K. & Solares, E. 2012. Selvitys syrjinnän vastaisen pedagogiikan keinoista ja käytännöistä. Sisäasiainministeriön julkaisu 50/2012. Helsinki: Sisäasiainministeriö. Viitattu 19.5.2022. https://multikult.files.wordpress.com/2008/05/selvitys-syrjinnc3a4n-vastaisen-pedagogiikan-keinoista-ja-kc3a4ytc3a4nnc3b6istc3a4_2012.pdf
- Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla Oamkin tunnuksilla https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-451-745-4)
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslain velvoitteet. Opetushallitus. Viitattu 19.5.2022. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuussuunnittelu-oppilaitoksissa
- Värri, V. M. 2018. Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Tampere: Vastapaino.
- Yhteiseen ymmärrykseen tasa-arvosta. Opas oppilaitoksen tasa-arvosuunnitelman laadintaan. 2008. Helsinki: Opetushallitus. Viitattu 19.5.2022. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/46730_tasa-arvo-opas.pdf
- YK ja maailman tila. Helsinki: Suomen YK-liitto. Viitattu 29.5.2020. http://www.ykliitto.fi/yk70v
Videot
- Opiskelijasta välittäminen https://www.youtube.com/watch?v=Fsvo5E4QW8o&t=197s
Pelit
- Kiertotalous- ja yrittäjyyspeli https://circula.fi
Resurssin ylläpitäjä(t): Iiris Happo, Marja Koukkari, Eero Talonen, Maarit Junkkari, Laura Halonen ja Janne Länsitie
Sivu päivitetty 19.05.2022 13:53