Ekososiaalisesti sivistynyt ihminen nähdään aktiivisena toimijana, joka turvaa elämän ekologisen perustan ja ihmisoikeuksien toteutumisen. Hän pohtii kestävän kehityksen kysymyksiä hyvän tulevaisuuden näkökulmasta.
Lähteitä
- Cantell, H., Aarnio-Linnanvuori, E. & Tani, S. (2020). Ympäristökasvatus: Kestävän tulevaisuuden käsikirja. PS-kustannus.
- Ekososiaalinen sivistys kestävän tulevaisuuden rakentajana. Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö. Viitattu 25.10.2023.https://koulujaymparisto.fi/tukea-kestavan-kehityksen-tyohon/kestavan-tulevaisuuden-indikaattoreiden-taustamateriaali/ekososiaalinen-sivistys-kestavan-tulevaisuuden-rakentajana/
- Laininen, E. (2018) Transformatiivinen oppiminen ekososiaalisen sivistyksen mahdollistajana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 20 (5), 16–38. Viitattu 25.10.2023. Transformatiivinen oppiminen ekososiaalisen sivistymisen mahdollistajana näkymä (journal.fi)
- Luoma-aho, V. & Sulopuisto, O. (2017). Tulevaisuuden koulutuksen käsikirja: Askelmerkkejä kestävän koulutuksen kehittäjille. Sitra. Viitattu 25.10.2023. https://www.sitra.fi/app/uploads/2017/07/Selvityksia1241.pdf
- Kestävä ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma. (2020) Arene.fi. Viitattu 25.10.2023. Kestävä vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu.pdf (arene.fi)
- Kestävän tulevaisuuden indikaattorit. Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö. Viitattu 25.10.2023 https://koulujaymparisto.fi/tukea-kestavan-kehityksen-tyohon/kestavan-tulevaisuuden-indikaattoreiden-taustamateriaali/kestavan-tulevaisuuden-oppimisymparistot/
- Mitä on kestävä kehitys? 2017. Ympäristöministeriö. Viitattu 25.10.2023 http://www.ym.fi/fi-fi/ymparisto/kestava_kehitys/mita_on_kestava_kehitys
- Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan kestävän kehityksen linjaus. (2020). Opetus- ja kulttuuriministeriö. Viitattu 25.10.2023. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162183
- Ostavastuullisesti.fi. (2021). Kestävä elämä -opetusmateriaali vastuulliseen kuluttamiseen ja elämäntapaan. Ostavastuullisesti.fi. Viitattu 25.10.2023. https://www.ostavastuullisesti.fi/oppiminen/
- Rohweder, L. & Virtanen, A. (2008). Kohti kestävää kehitystä: Pedagoginen lähestymistapa. opetus- ja kulttuuriministeriö.
- Salonen, A. O. & Marjatta Bardy. (2015) Ekososiaalinen sivistys herättää luottamusta tulevaisuuteen, Aikuiskasvatus 1/2015, s. 4–15. Viitattu 25.10.2023 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/94118
- Saukkonen, S., Alanen, R. & Moilanen, P. (2018). Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen. Suomen kasvatustieteellinen seura. Viitattu 25.10.2023. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/80228/978-952-5401-80-6_jyx.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Siirilä, J., Konst, T., Friman, M., Lahdenperä, J. (2021) Oppiminen ja opetus uudessa kestävässä maailmassa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23 (4), 4–11. Viitattu 25.10.2023. Oppiminen ja opetus uudessa kestävässä maailmassa näkymä (journal.fi)
- Tukea kestävän kehityksen työhön. Tukea kestävän kehityksen työhön – kestavakehitys (koulujaymparisto.fi)
- Värri, V. (2018). Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Vastapaino
Resurssin ylläpitäjä(t):
Sivu päivitetty 25.10.2023 14:21