Korkeakouluoppimisen arviointi

Tässä merkissä pääset tutustumaan korkeakouluoppimisen arvioinnin ominaispiirteisiin. Merkki sisältää kaksi tehtävää, joilla osoitat osaamistasi.

Osaamistavoitteet

  • Osaat tiivistää arvioinnin merkityksen osana opetustyötä
  • Osaat soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä
  • Osaat tehdä arviointimatriisin

Osoita osaamista

  • Tehtävä 1: Sopiva arviointimenetelmä
    Valitse omalle kurssillesi sopiva arviointimenetelmä, tiivistä sen toimintaidea ja perustele sen käyttö. Tallenna tehtävä verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi.
  • Tehtävä 2: Arviointimatriisi
    Tee omalle opintojaksollesi arviointimatriisi ja perustele ratkaisusi.
  • Käytä vähintään kahta alla olevaa lähdettä ja merkitse lähteet tekstiin (myös sivunumerot) ja lähdeluetteloon. Tarkempia ohjeita lähteiden merkitsemiseen löydät täältä.
  • Tallenna tehtävät verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi.

Hanki osaamista

  • Arviointi ohjaa oppimista
    Piirrosvideo kuvaa kuinka opiskelijat suuntaavat opiskeluaan arvioinnin mukaan
  • Arviointimenetelmiä:
    • Tentti arviointimenetelmänä
      Videossa esitellään tenttiä, joka on opiskelijoille rakennettu ongelmaratkaisutilanne.
    • Oppimispäiväkirja
      Videossa esitellään, mikä on oppimispäiväkirja ja miten se tukee oppimista
    • Osce-tentti 
      Videossa demonstroidaan Osce-tenttiä arviointimenetelmänä
    • Aineistotentti
      Videossa keskustellaan aineistotentistä ja esimerkiksi sen eduista verrattuna perinteiseen luentotenttiin tai kirjatenttiin.
    • Ryhmätentti
      Videossa tuodaan esille ryhmätentin ominaisuudet ja tehokkuus
    • Tutkimusprojekti
      Video kuvaa tutkimusprojektia arviointimenetelmänä
  • Tee näin arviointimatriisi
    Ohjeet arviointimatriisin tekemiseen
  • Virtanen, V., Postareff, L. & Heilikari, T. Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? 
    Artikkeli kertoo, miten oppimisen arviointia tulisi kehittää, jotta opiskelijan oppimisen valmiuksiin vastattaisiin paremmin. 
  • UNIPS: Assessment of compentence-based learning 
    Luku 3 When to assess learning
    When should learning be assessed in formative assessment and diagnostic assessment?
    Luku 4 Assessment methods
    Assessment methods often direct the process of learning
    Luku 5 Assessment criteria
    Teacher’s should define the assessment criteria clearly. The assessment focuses on certain things which students’ should be aware of.

Oamkilainen:

Hae merkkiä tästä

Oulun yliopistolainen:

Hae merkkiä tästä

oppimisen arviointi


Resurssin ylläpitäjä(t):

Sivu päivitetty 09.05.2023 10:15