Tässä merkissä pääset tutustumaan opetus- ja oppimistekoihin. Merkki sisältää kaksi tehtävää, joilla osoitat osaamistasi.
Osaamistavoitteet
- Osaat kuvata mikä on opettajan rooli oppimisessa
- Osaat kuvata mikä on opiskelijan rooli oppimisessa
- Osaat analysoida mikä on opettajan ja opiskelijan yhteistyön rooli tiedeyhteisössä
Osoita osaamista
- Tehtävä 1: Opetus- ja oppimisteot
Nimeä vähintään viisi opetus- ja oppimistekoa sanapilveen:
Ota täydentämistäsi sanapilvistä molemmista kuvakaappaukset, tallenna ja liitä ne merkkihakemukseesi.
- Tehtävä 2: Pedagoginen nuoli oppimisen prosessissa
Kirjoita lyhyesti tai piirrä miten pedagoginen nuoli kuvaa oppimisen prosessia. Voit piirtää kuvan käsin (tallenna kuvaksi) tai haluamallasi ohjelmalla (esim. Power Point). Lisäksi pohdi miten opettajan ja opiskelijoiden yhteistyötä voi ylläpitää ja vahvistaa opetuksessa ja oppimisessa. - Käytä vähintään kahta alla olevaa lähdettä ja merkitse lähteet tekstiin (myös sivunumerot) ja lähdeluetteloon. Tarkempia ohjeita lähteiden merkitsemiseen löydät täältä.
- Tallenna tehtävät verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi.
Hanki osaamista
- Karjalainen, A. Opetus ja oppiminen korkeakoulussa
Artikkeli kuvaa miten opetuksen avulla noviiseista tulee mestareita, miten oppiminen tapahtuu ja mitä ovat opetus- ja oppimisteot. Lisäksi esitellään opetuksen kolme perusasiaa, joiden avulla oppiminen ja opetus sujuvat. - Esignals Haaga-Helia: Opi ja anna toisten oppia 1/2
Podcastissa puhutaan kuinka asenne oppimista kohtaan on ratkaisevaa, jotta pysyisimme muutoksessa mukana. - Pro Learn: Olematon opettaja
Video kuvaa sitä kuinka opettajan tulisi ohjata ja auttaa opiskelijaa saavuttamaan potentiaalinsa. Mutta tosielämässä opettajalle voi tuottaa vaikeuksia olla läsnä. Mistä tämä voi johtua ja mitä pitäisi tehdä?
Kiinnostavaa lisäluettavaa korkeakoulutuksen asiantuntijoiden blogikirjoitussarjasta:
- Karjalainen, A. Korkeakoulupedagogisia mietteitä oppimisesta
- Lindblom, S. Oppimisen laadun edistäminen edellyttää tutkivaa otetta
- Suomala, P. Opetus ja oppiminen
- Hentilä, H-L. Oppimisen ja opetuksen edellytyksiä parantamassa
- Pyykkö, R. Uutta otetta oppimiseen
- Tuuliainen, M. Edellytykset yhdessä oppimiseen ratkaisevat
- Mikkilä, J. Korkeakoulut solmimaan työn ja oppimisen uutta liittoa
- Hämäläinen, V. Tiimeissä oppiminen tuo happea työelämään
Vielä lisää:
- Karjalainen, A. Opettaja – Johtaja
Blogikirjoituksessa pohditaan opettajan johtajan roolia. Luokassa opettaja on opiskelijoidensa johtajana samoin kuin kuka tahansa menestystä janoava yrityksen johtohenkilö. Opiskelijat tekevät oppimisen tuloksen, joten opettajan johtamisotteella on suuri merkitys oppisisältöjen välittäjänä ja oppimisen ohjaajana. - UNIPS Conceptual change in life sciences -module
Understanding of conceptual change type of learning enables teachers to understand why students sometimes struggle with learning of some contents and supports teachers to design more effective instruction by taking into account students’ personal premises for learning.
Oamkilainen: |
Hae merkkiä tästä |
Oulun yliopistolainen: |
Hae merkkiä tästä |
Resurssin ylläpitäjä(t):
Sivu päivitetty 09.05.2023 10:17