Opetus- ja oppimisteot

Tässä merkissä pääset tutustumaan opetus- ja oppimistekoihin. Merkki sisältää kaksi tehtävää, joilla osoitat osaamistasi.

Osaamistavoitteet 

  • Osaat kuvata mikä on opettajan rooli oppimisessa
  • Osaat kuvata mikä on opiskelijan rooli oppimisessa
  • Osaat analysoida mikä on opettajan ja opiskelijan yhteistyön rooli tiedeyhteisössä

Osoita osaamista 

Ota täydentämistäsi sanapilvistä molemmista kuvakaappaukset, tallenna ja liitä ne merkkihakemukseesi.

  • Tehtävä 2: Pedagoginen nuoli oppimisen prosessissa
    Kirjoita lyhyesti tai piirrä miten pedagoginen nuoli kuvaa oppimisen prosessia. Voit piirtää kuvan käsin (tallenna kuvaksi) tai haluamallasi ohjelmalla (esim. Power Point). Lisäksi pohdi miten  opettajan ja opiskelijoiden yhteistyötä voi ylläpitää ja vahvistaa opetuksessa ja oppimisessa.
  • Käytä vähintään kahta alla olevaa lähdettä ja merkitse lähteet tekstiin (myös sivunumerot) ja lähdeluetteloon. Tarkempia ohjeita lähteiden merkitsemiseen löydät täältä.
  • Tallenna tehtävät verkkoon (esim. Google Docs) ja liitä linkki merkkihakemukseesi.

Hanki osaamista 

  • Karjalainen, A. Opetus ja oppiminen korkeakoulussa
    Artikkeli kuvaa miten opetuksen avulla noviiseista tulee mestareita, miten oppiminen tapahtuu ja mitä ovat opetus- ja oppimisteot. Lisäksi esitellään opetuksen kolme perusasiaa, joiden avulla oppiminen ja opetus sujuvat. 
  • Esignals Haaga-Helia: Opi ja anna toisten oppia 1/2
    Podcastissa puhutaan kuinka asenne oppimista kohtaan on ratkaisevaa, jotta pysyisimme muutoksessa mukana.
  • Pro Learn: Olematon opettaja
    Video kuvaa sitä kuinka opettajan tulisi ohjata ja auttaa opiskelijaa saavuttamaan potentiaalinsa. Mutta tosielämässä opettajalle voi tuottaa vaikeuksia olla läsnä. Mistä tämä voi johtua ja mitä pitäisi tehdä?

Kiinnostavaa lisäluettavaa korkeakoulutuksen asiantuntijoiden blogikirjoitussarjasta:

Vielä lisää:

  • Karjalainen, A. Opettaja – Johtaja
    Blogikirjoituksessa pohditaan opettajan johtajan roolia. Luokassa opettaja on opiskelijoidensa johtajana samoin kuin kuka tahansa menestystä janoava yrityksen johtohenkilö. Opiskelijat tekevät oppimisen tuloksen, joten opettajan johtamisotteella on suuri merkitys oppisisältöjen välittäjänä ja oppimisen ohjaajana.
  • UNIPS Conceptual change in life sciences -module
    Understanding of conceptual change type of learning enables teachers to understand why students sometimes struggle with learning of some contents and supports teachers to design more effective instruction by taking into account students’ personal premises for learning.

Oamkilainen:

Hae merkkiä tästä

Oulun yliopistolainen:

Hae merkkiä tästä

opetus_ja_oppimisteot


Resurssin ylläpitäjä(t):

Sivu päivitetty 09.05.2023 10:17