Opetusmenetelmät edistävät opiskelijan oppimista. Opetusmenetelmä-sanan rinnalla voidaan käyttää myös muita termejä, kuten esimerkiksi opetusmetodi, työmuoto, opetuksen työtapa. Menetelmä sinänsä ei ole itsetarkoitus, vaan miten se tukee oppimista. Menetelmien valinta tulee olla pedagogisesti perusteltua ja oppimisen kannalta tarkoituksenmukaista.
Lähteitä
- Ammattiopisto Luovi. (2021). Pedagogisen hyvinvoinnin menetelmäpankki. Digitukea areenalla – erityistä osaamista. Viitattu 19.6.2024. https://oy.finna.fi/oamk/Record/aoe.1602
- Arkko-Saukkonen, A., Merivirta, M. & Saloniemi, K. (toim.) 2015. Innostusta oppimistilanteisiin. Vinkkejä oppijalähtöiseen opetukseen. Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja C. Oppimateriaalit 4/2015. Viitattu 19.6.2024. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/103445/Innostusta%20oppimistilanteisiin_valmis%20web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Haukijärvi, N., Kangas, K. Knuutila, H. Leino-Richert, E. & Teräsvuo, N. 2014. Tavoitteena aktiivinen ja työelämälähtöinen oppiminen. Käytännön opetusmenetelmiä opiskelija- ja tyäelämälähtöiseen opetukseen ja koulutukseen. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 91. Viitattu 19.6.2024. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165107.pdf
- Honkanen, E., Pynnönen, P. & Raudasoja, A. 2012. Onnistunut opetus – menetelmien kartoitus. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Hämeen ammattikorkeakoulu. Viitattu 19.6.2024. https://www.finna.fi/Record/vanaicat.122287
- Hyppönen, O. & Linden, S. 2009. Opettajan käsikirja. Opintojaksojen rakenteet, opetusmenetelmät ja arviointi. Viitattu 19.6.2024. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/4670
- Karppinen, S., Marttila M. & Saaranen-Kauppinen, A. (toim.) 2020. Seikkailukasvatusta Suomessa – pedagogisia ja didaktisia näkökulmia. Outdoor Adventure Education in Finland – pedagogical and didactic perspectives. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 97. Viitattu 19.6.2024. https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2020/01/seikkailukasvatusta-suomessa-outdoor-adventure-education-in-finland.pdf
- Mykrä, T. & Hätönen, H. (toim.) 2008. Opas opetusmenetelmistä. Helsinki: Educa-Instituutti Oy.
- Pruuki, L. 2008. Ilo opettaa. Tietoa, taitoa ja työkaluja. Helsinki: Edita.
- Rahmel, P. (2021). Tarinallisuus pedagogiikassa – TARU oppimateriaalipankki. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Viitattu 19.6.2024. https://oy.finna.fi/oamk/Record/aoe.1646
- Tampereen yliopisto. 2023. Pedagoginen suunnittelu ja opetusmenetelmät. Viitattu 19.6.2024 Linkki aineistoon
- Tevere. Oppimisen asiantuntija – kehittämisen tukena. 2017. Menetelmiä kouluttajille ja ohjaustyötä tekeville. Viitattu 19.6.2024. https://tevere.fi/menetelmia/
- Timonen, P. & Toivanen, P. (toim.) 2015 Opetusteknologiaopas – välineitä interaktiivisen teknologian hyödyntämiseen ammattikorkeakouluopetuksessa. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Viitattu 19.6.2024. https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2015/10/Opetusteknologiaopas.pdf
Opetusvideot
Läpikäymisen pedagogiikka – The pedagogy of walking through https://youtu.be/BSxZZthxpKo
Täydellinen opetusmenetelmä? https://youtu.be/vJt25iQB5V0
Hyvä luento – The Good Lecture https://youtu.be/k2I4849JeJY
Aktivoivat työtavat https://youtu.be/5_NgJVBouNI
Resurssin ylläpitäjä(t): Maarit Räisänen & Hanna Alaniska
Sivu päivitetty 19.06.2024 13:24