Vuorovaikutus on oppimisen ydintä ja hyvä opettaminen vuorovaikutuksen edistämistä (oph.fi).
Osaava opettaja ymmärtää ihmisten inhimillistä tarvetta kuulua ryhmään ja olla vuorovaikutuksessa (itsemääräämisteoria). Osaava opettaja ymmärtää, että ymmärrys itsestä ja maailmasta rakentuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa (sosiokulttuurinen näkemys). Osaava opettaja ymmärtää, että ihmisten yksilöllisyyteen vaikuttaa synnynnäinen temperamentti ja vuorovaikutuksessa muovautuva persoonallisuus, jotka tulevat näkyviksi myös oppimisessa ja vuorovaikutuksessa (Keltinkangas-Järvinen). Osaava opettaja ymmärtää, että – syvällinen oppiminen parhaimmillaan vahvistuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa (Vygotsky).
Pedagoginen vuorovaikutus on aina tavoitteellista: osaava opettaja suunnitteleekin opetukseensa sisältyvän vuorovaikutusprosessin siten, että se edistää opiskelijan oppimista ja osaamisen kehittämistä. Nykyisen pedagogisen käsityksen mukaan oppimista edistää opiskelijoiden aktiivinen ja sosiaalinen toiminta ryhmässä (sosiokonstruktivismi). Opettajan suunnittelutyötä auttavat esimerkiksi pedagogiset mallit, joista voi poimia ideoita mm. vuorovaikutteisista työskentelytavoista.
Opiskelijoiden, tulevien ammattilaisten viestintä- ja vuorovaikutusosaamista tarvitaan jatkossakin: OPH:n Osaaminen 2035 -julkaisuun on listattu odotetusti vuorovaikutus-, viestintä- ja kommunikointitaidot, joita työelämä edellyttää vuonna 2035. Myös Oamkista valmistuneet opiskelijat ovat uraseurantakyselyssä nostaneet vahvasti esille kieli- ja viestintätaitojen tarpeellisuuden työelämässä ja toivoneet niiden lisäämistä koulutukseen. Opettajien ydinosaamiselle – pedagogiselle vuorovaikutusnäppäryydelle – on kysyntää siis tulevaisuudessakin.
Lähteitä
- Eskelä-Haapanen, S. & Hannula, M. (2015). Oppimista tukeva keskustelu. Teoksessa Kohti uutta: 100 vuotta koulun kehittämistä Jyväskylän normaalikoulussa. Viitattu 19.6.2024. Oppimista-tukeva-keskustelu.pdf (researchgate.net) (Suositus: Artikkelissa käsitellään osaamistavoitteen 2 sisältöjä, jotka ovat sovellettavissa myös ammatilliseen koulutukseen.)
- Hamk Multimediapaja. Aarnion Dialogiosaamisen videoluentosarja. Viitattu 19.6.2024. https://www.youtube.com/@hamkmultimediapaja7654/videos
- Havu-Nuutinen, S. Vuorovaikutus Videoluento 2A. Opiskelutilanteen vuorovaikutus ja osallistava pedagogiikka. Viitattu 19.6.2024. https://youtu.be/f5aFSbehdOk (00:20:58)
- Holm, R. & Poutanen, P. & Stähle (2018). Mikä tekee dialogin: Dialogisen vuorovaikutuksen tunnuspiirteet ja edellytykset. Sitra. Viitattu 19.6.2024. https://www.sitra.fi/artikkelit/mika-tekee-dialogin-dialogisen-vuorovaikutuksen-tunnuspiirteet-ja-edellytykset/
- Mielenterveystalo. 2023. Raivostuneen henkilön kohtaaminen. Viitattu 19.6.2024. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/aggression-omahoito-ohjelma/8-raivostuneen-henkilon-kohtaaminen
- Opetushallitus. Vuorovaikutus ja viestintätaidot. Viitattu 19.6.2024. Vuorovaikutus ja viestintätaidot | Opetushallitus (oph.fi)
- Rasku-Puttonen, H. (2018). Vuorovaikutteiset työskentelytavat parantavat oppimista. Ruusupuiston kärkiuutiset. Jyväskylän yliopisto. Viitattu 19.6.2024. Vuorovaikutteiset työskentelytavat parantavat oppimista (peda.net)
Resurssin ylläpitäjä(t): Maarit Räisänen & Janne Länsitie
Sivu päivitetty 19.06.2024 13:13