Osaamisperusteisuus on monitahoinen koulutuksen toteutukseen liittyvä toimintamalli. Keskeistä siinä on osaamisen itsearviointi, kehittäminen ja osoittaminen suhteessa osaamistavoitteisiin.
Nykymuotoisen osaamisperustaisuuden piirteitä tutkimusten mukaan ovat (Alaniska, Keurulainen & Tauriainen 2019; Wesselink ym. 2017):
- Opiskelijan itsearviointi on merkittävässä roolissa opintopolulla.
- Osaamista tunnistetaan ja tunnustetaan riippumatta siitä, missä, milloin tai miten osaaminen on hankittu.
- Koulutuksessa toteutuu henkilökohtaistetut ja yksilölliset opintopolut.
- Opettajalla vahva rooli ohjaajana ja osaamisen tunnistajana.
- Opetussuunnitelma rakentuu työelämärelevanteista osaamisalueista.
- Osaamisalueet sisältävät opiskelijalähtöiset osaamistavoitteet.
- Osaamistavoitteille on määritelty selkeät arviointikriteerit.
- Puuttuvaa osaamistavoitteiden mukaista osaamista voidaan hankkia ja täydentää eri tavoin.
- Osaamista arvioidaan jatkuvasti, monipuolisesti ja monen arvioijan toimesta.
» Osaamisen osoittamisen tapoja osaamisperusteisessa koulutuksessa. (Prezi.com)
Aihetta käsitteleviä tutkimuksia ja julkaisuja
Alaniska, H., Keurulainen, H. & Tauriainen, T-M. (toim.) 2019. Osaamisperustaisia käytäntöjä korkeakouluissa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 58. Hakupäivä 29.4.2021. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-176-0.
Alaniska, H. & Tauriainen, T-M. 2019. Onpa huomenna -tarina ja sanasto osaamisperustaisesta korkeakoulupolusta. Teoksessa H. Alaniska, H. Keurulainen & T-M. Tauriainen (toim.) Osaamisperustaisia käytäntöjä korkeakouluissa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 58. Hakupäivä 29.4.2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019081424201.
Brauer, S. Digital Open Badge-Driven Learning – Competence-based Professional Development for Vocational Teachers. Lapin yliopisto 2019. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-110-1
Granlund, J. 2019. Osaamisperusteisesta koulutuksesta valmiuksia opettajan työhön: Oulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta valmistuneiden näkökulmia. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717193
Kepanen, P. 2018. ”Ymmärsin olevani jonkin täysin uuden opiskelutavan edessä’ Narratiivinen tutkimus polusta ammatilliseksi erityisopettajaksi osaamisperusteisessa koulutuksessa”.
Kilja, P. 2018. Opintojen henkilökohtaistaminen aikuisoppijoiden kokemana : Eksistentiaalis-fenomenologinen tutkimus näyttötutkintomestarikoulutuksen kontekstissa https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/57742/978-951-39-7406-0_vaitos04052018%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pihlaja, J. 2018. Kasvatustieteellisen osaamisen merkitys ammatillisissa opettajaopinnoissa opiskelijan kokemana. http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201902191219.pdf
Rusanen, T. 2017. Ammatillisiksi opettajiksi opiskelevien kokemuksia osaamisperusteisten opintojen aloittamisesta http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201709062825.pdf
Tauriainen, T-M. 2018. “Positiivinen kokemus, vaikka se siinä alussa harmaita hiuksia aiheuttiki” Ammatillisten opettajien kokemuksia osaamisperusteisesta koulutuksesta http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201804071448.pdf
Uasjournal teemanumero osaamisperusteisuudesta 1/2019
Virkkula, E. 2020. Osaamisperusteisuus. Prolearn Podcast. https://youtu.be/hzLsGxdo1-M
Wesselink, R., Biemans, H., Gulikers, J., & Mulder, M. 2017. Models and Principles for Designing Competence-based Curricula, Teaching, Learning and Assessment. Teoksessa M. Mulder (toim.), Competence-based Vocational and Professional Education: Bridging the Worlds of Work and Education. (533–553). Switzerland: Springer Verlag.
Resurssin ylläpitäjä(t): Tiiu Tenno
Sivu päivitetty 22.03.2022 15:02