Opetusharjoittelu

Turvallisuusasiakirjat ja riskien tunnistaminen  opetusharjoittelussa

Miten?

  1. Tutustu (opetusharjoittelu)oppilaitoksen turvallisuusasiakirjoihin (pelastussuunnitelma) ja toimintamalleihin keskustelemalla asiasta ohjaavan opettajasi kanssa (tai esimiehesi, mikäli teet opetusharjoittelusi omassa työssäsi).
  2. Tutustu oppilaitoksen toimintaohjeisiin ja fyysiseen toimintaympäristöön sekä tämän sivun lopussa annettuun lisämateriaaliin. Selvitä ohjaavalta opettajaltasi/esimieheltäsi, onko sinulle mahdollista järjestää turvallisuuskävely oppilaitoksen tiloissa. Turvallisuuskävely on yleinen tapa sekä tutustua toimintaympäristön turvallisuusjärjestelyihin, kuten poistumisreitteihin, sekä tunnistaa fyysisiä turvallisuusriskejä. Jos turvallisuuskävelyä ei pystytä järjestämään, tutustu tiloihin itsenäisesti.
  3. Kun olet tutustunut ohjeisiin ja toimintaympäristöön, laadi oman opetustilanteesi riskienarviointi. Pyri kuvaamaan mahdolliset riksit konkreettisesti ja mieti, miten toimit todellisessa tilanteessa.
  4. Laadi riskikartoituksesi perusteella opiskelijoille ohjeistus turvallisesta opetustilanteesta. Hyödynnä ohjeitasi omassa opetuksessa.

Riskien tunnistaminen

Tunnista opetustilanteeseen liittyviä riskejä mahdollisimman kattavasti niin fyysisen, psyykkisen kuin sosiaalisenkin turvallisuuden näkökulmasta. Pohdi, mitkä syyt aiheuttavat riskin toteutumisen ja mitä siitä seuraa juuri sinun opetustasi ajatellen. Voit esimerkiksi kuvata tunnistamasi riskit, syyt ja seuraukset alla olevan mukaisesti taulukkomuotoon.

Tunnistettu riski Riskin syy Riskin seuraus
Kiusaaminen Huono ryhmähenki, opettajan puuttumattomuus, yhteisten pelisääntöjen puuttuminen Opiskelijan pahoinvointi, opintojen viivästyminen/keskeytyminen

Ennaltaehkäisy

Kun olet tunnistanut riskin syyt, voit niiden kautta määritellä ennaltaehkäisyn toimenpiteet. Varautumiseen ja tilanteessa toimimiseen liittyvät toimenpiteet pystyt määrittelemään pohtimalla, millä keinoin voit pienentää tunnistamiasi seurauksia. Toimenpiteet voivat olla niin rakenteellisia, teknisiä kuin toiminnallisiakin.

Tunnistettu riski Miten ennaltaehkäisen riskin toteutumista? Miten varaudun riskin toteutumiseen? Miten toimin riskin toteutuessa?
Kiusaaminen Ryhmäytymistä ja vuorovaikutusta tuetaan. Yhteiset pelisäännöt on laadittu ja ne käydään läpi. Turvallisen tilan periaatteet on käyty läpi opiskelijoiden kanssa. Epäasiallisesta käyttäytymisestä ja häirinnästä ilmoittamiseen on olemassa toimintaohjeet ja ilmoituskanavat. Tiedän miten toimia, kun havaitsen kiusaamista. Puutun välittömästi kiusaamiseen oppilaitoksen ohjeiden mukaisesti ja käyn asian läpi asianosaisten kanssa. Valvon, että tilanne ei pääse toistumaan ja ohjaan tarvittaessa opiskelijahuoltoon/tutorille.

Opiskelijoiden perehdyttäminen

Opiskelijoiden oma näkemys mielenkiintoisesta perehdyttämisestä: turvallisuuspeli.

Lisämateriaalia

Martikainen, S. & Ranta, T. 2020. Varautuva, ennakoiva oppilaitos ja korkeakoulu – jatkuvuuden turvaaminen arjen normaalioloista poikkeusoloihin – Theseus

Martikainen, S. & Ranta, T. 2020. Turvakävellen turvallinen koulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/132277/Laurea%20julkaisut%2081.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Paloturvallisuusvideoita: http://www.pirkanmaanpelastuslaitos.fi/pirkanmaa-675 www.pelastusopisto.fi/pelastusopisto/aineistopankki/

Ensiapuohjeet http://www.punainenristi.fi/ensiapuohjeet

KiVA Koulu KiVa Koulu® on kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma peruskouluihin. | KiVa Koulu on kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma

Opettajan työn videokuvaaminen opetustilassa

Ohjaustilanteen videotallennus tietokoneella

https://youtu.be/TdyGY4YTZI4

Opetustilanteen videokuvaaminen puhelimella – osa 1

https://youtu.be/n__iY1UPkQU

Opetustilanteen videokuvaaminen puhelimella – osa 2

https://youtu.be/SAL_Ng5y6jg

Opetusvideo ”Osaamisen osoittaminen videolla” havainnollistaa oman osaamisen videoinnin vaiheita. Videossa Eeva suunnittelee ja toteuttaa osaamisen osoittamisen osaamistavoitteiden mukaisesti. Eeva pohtii myös tärkeitä videoteknisiä seikkoja osaamisensa näkyväksi tekemisessä. Lopuksi Eeva jälkikäsittelee videomateriaalin ja lähettää valmiin videodokumentaation tarkasteltavaksi.

 Katso opetusvideo: https://youtu.be/1O7DqtbYkCg (Kesto 3:13)

Opettajan työn tallentaminen verkko-opetuksessa

Tutustu oman työvälineen tallennusohjeeseen (Teams, Zoom).


Resurssin ylläpitäjä(t): Tiiu Tenno

Sivu päivitetty 18.03.2025 16:43